Genezy holistyki należy poszukiwać w Ogólnej Teorii Systemów (General System Theory).
Podstawowym założeniem tej teorii jest aksjomat, mówiący iż: sposoby działania na wyższych poziomach organizacji są czymś więcej niż suma sposobów działania i właściwości elementów składowych tych organizacji.
Holistyka - jako model zdrowia - dotyczy czterech wymiarów:
FIZYCZNEGO
PSYCHICZNEGO
SPOŁECZNEGO
DUCHOWEGO
Zdrowia, formy, samopoczucia człowieka nie można sprowadzać tylko do jednego wymiaru i na tej podstawie wnioskować o koniecznych do zastosowania środkach. Podobnie, jak nie można wykluczyć, iż pewne uwarunkowania nie mają wpływu na na objawy - choćby pozornie dotyczyły zupełnie innych części ciała lub sfer życia.
Proces dochodzenia do sformułowania Ogólnej Teorii Systemów von Bertalanffy'ego można podsumować takim przykładowym schematem:
1. Prace Platona i Arystotelesa. Całość nie jest tym samym, co suma jego części. Nacisk na systemowość kładziony jest przykładowo w poglądach buddystów: wszechświat jest niczym nieskończona sieć brylantów rozciągająca się we wszystkich wymiarach (także czasu), gdzie każdy brylant odbija się w każdym.
2. Pojęcie systemu według Leibniza: wszelka substancja powoduje działanie i doznania fizyczne w innych substancjach.
3. Wizja "ducha narodu" Monteskiusza, kształtującego się dzięki szeregowi czynników.
4. Wizja społeczeństwa Herdera: społeczeństwo jest całością nieredukowalną do części składowych.
5. Zależność pomiędzy człowiekiem a światem de Saint-Simona: w człowieku zachodzą, w mniejszej skali, te same zjawiska co w świecie,
6. Spośród wielu filozofów na szczególną uwagę zasługuje myśl Cooleya, żyjącego już w XX wieku, iż życie jest całością, a nie ciągłą rozbudową rozpoczętą w jakimś punkcie.
Według biologa Ludwiga von Bertalanffy'ego żywy organizm jest dynamiczną całością czyli systemem, który cechuję się:
- wymianą składników z otoczeniem,
- posiadaniem mechanizmów samoregulacji, a także:
- jest zasilany energią z zewnątrz i dzięki temu stabilny,
- jego stan końcowy może być wynikiem wielu sposobów działania z wielu punktów początkowych.
Kluczowym aspektem Ogólnej Teorii Systemów jest całościowe (holistyczne) ujmowanie rzeczywistości. Podejście holistyczne oznacza:
1. Zwrot w kierunku fenomenologii, czyli dążenie do świadomości ponadindywidualnej i wiedzy absolutnej, zapoczątkowane przez poznanie subiektywne z rzeczy (przykładowo: wartości, wytworów kultury).
2. Zwrot w kierunku rozumienia, iż procesy są nieodwracalne.
3. Odejście od myślenia dogmatycznego.
4. Odejście od filozofowania w kierunku myślenia logicznego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz